Systemy przewożenia bagażu

Tradycyjnie bagaż przewozi się na części dziobowej packrafta. Ten sprawdzony sposób dodatkowo poprawia utrzymywanie kierunku (niweluje charakterystyczne dla packraftów kołysanie na boki) i tym samym poprawia prędkość. Plecak na dziobie stał się symbolem wypraw pieszo-lądowych. Alternatywnie, w większych modelach (takich jak Sigma TX, Nomad S1 czy nawet Delta MX) bagaż mieści się wewnątrz łodzi.

Tym niemniej, takie rozwiązania mają swoje wady:

  • ekspozycja na wiatr, deszcz i zachlapanie
  • ograniczona widoczność
  • ograniczona przestrzeń ładunkowa
  • wysoki środek ciężkości

Problemy te rozwiązuje transport wewnątrz samych tub (rur) kadłubowych.

Na takim rozwiązaniu oparte są następujące systemy:

  • Internal Storage System (ISS)
  • Packraft Sidebags (TubeBag etc.)
  • Roll Top Closure (RTC)

Wszystkie trzy systemy oparte są na transportowaniu bagażu wewnątrz rur kadłuba. Pakowanie odbywa się zawsze przed napompowaniem łodzi.

Ma to następujące zalety:

  • Lepsze prowadzenie (nisko położony środek ciężkości)
  • Zwiększona pojemność (objętość bagażu)
  • Ochrona przed wilgocią i wiatrem

Dzięki obniżeniu środka ciężkości łódź staje się bardziej stabilna, zwiększa siłę rozpędu i poprawia manewrowość. Poza tym brak bagażu na dziobie poprawia widoczność, co ma znaczenie zwłaszcza w trudniejszych warunkach (rzeka z przeszkodami, rzeka górska). Wreszcie, sprzyja wyprawom w stylu ekspedycyjnym umożliwiając przewóz dużej ilości bagażu.

Jednak załadunek i rozładunek wymaga pewnego planowania. Naturalnie nie ma możliwości korzystania z bagażu na wodzie.

Poniżej szczegółowe omówienie systemów:

  1. Packraft Sidebags (TubeBag itp.)

Sidebags tworzą dwa centralnie umieszczone zamki błyskawiczne z bezpośrednio połączonymi (zintegrowanymi) komorami wewnętrznymi, które wypełnia się bagażem. W ten sposób bagaż jest oddzielony od głównej tuby z powietrzem.
Po załadowaniu bagaż jest automatycznie ustawiany prawidłowo przez wewnętrzne kieszenie i zabezpieczony przed przesuwaniem. Konstrukcja zamka jest absolutnie niewrażliwa na zabrudzenia i zużycie. Uszkodzenie i nieszczelność zamka nie ma wpływu na nieszczelność głównej komory powietrznej packrafta.

Anfibio TubeBag

Anfibio TubeBags to komory bagażowe z wodoodpornymi zamkami (IPX7). Każdy z obu komór ma objętość 70 litrów. Całkowita waga systemu wynosi 400 g – 600 g (w zależności od modelu/rozmiaru packrafta).

Obecnie w system wyposażonych jest wiele modeli:

  • Anfibio Rebel 2K
  • Anfibio Rebel Duo
  • Anfibio Sigma TXL
  • Anfibio Sigma TXLB+
  • Anfibio Revo XL
  • Anfibio Rebel 3KL+
  1. Internal Storeage System (ISS, ISS2)

ISS oparty jest na solidnym i odpornym na ciśnienie zamku błyskawicznym (TiZip Superseal), który znajduje się zwykle na rufie łodzi. W zestawie są także dwa lekkie wodoodporne worki w kształcie długich tub (112xØ22,5 cm lub 133xØ25 cm). To do nich pakuje się bagaż, aby następnie wsunąć go do tub burtowych. W ten sposób pojedyncze elementy bagażu nie przesuwają się po całej przestrzeni ładunkowej, a także łatwiej je wyjąć. Worki też dodatkowo chronią bagaż przed zamoczeniem w razie mało prawdopodobnego rozerwania packrafta w trakcie spływu. Tym niemniej wykorzystanie worków nie jest konieczne – ekwipunek można przewozić luzem, co daje nam naprawdę dużą przestrzeń ładunkową (np. 10-20 śpiworów w zależności od modelu. System waży dodatkowe 300 g. System ISS2 (tylko w MRS Nomad S1) wykorzystuje dwa wodoszczelne zamki błyskawiczne TiZip Superseal, które są umieszczone po lewej i prawej stronie środkowych segmentów kadłuba (patrz zdjęcia), poza tym zasada działania jest identyczna jak w ISS.

TiZip jest bardzo odporny na uszkodzenia, ale wymaga większej ostrożności. Po otwarciu unikaj niepotrzebnego kontaktu z piaskiem czy błotem. Przed otwarciem przepłucz wodą lub gąbką. Zamek musi być dobrze wysuszony po spływie. Nie może pozostawać mokry dłużej niż 48h (szczególnie zwinięty). W przeciwnym razie może dojść do pleśni, która może uszkodzić powłokę zamka (hydroliza) i spowodować nieszczelność, co nie jest objęte gwarancją. Jeśli jednak zadbasz o zamek, system będzie Ci służył bardzo długo.

Do czyszczenia zalecamy małą szczoteczkę do zębów. W zestawie smar silikonowy, który zapewnia sprawność zamka.

  1. Roll Top Closure (RTC)

Z RTC otwieranie (i zamykanie) tuby odbywa się za pomocą specjalnego zamknięcia rolowanego. Opracowana technologia wykorzystuje specjalistyczne materiały, aby zapewnić niezawodną szczelność rolki, a tym samym umożliwia nawet dłuższe spływy bez utraty ciśnienia! RTC nie jest porównywalny ze zwykłymi zamknięciami rolkowymi prostych worków kajakowych! Podobnie jak w przypadku ISS, cała przestrzeń wewnętrzna może być wykorzystana do transportu bagażu. Różnica wagi pomiędzy Nano RTC a Nano SL bez RTC wynosi 167g.

Obecnie dostępne łodzie z RTC: Anfibio Nano RTC

Podsumowanie

Bagaż to jeden z głównych problemów podczas spływów, nie wyłączając spływów packraftowych. Różne warianty jego przewozu otwierają nowe możliwości planowania wypraw, zwłaszcza kilkudniowych. Bez względu na to, na którą opcję się zdecydujesz, każda ma swoje atuty.

UWAGA

Doposażenie (montaż zamka w późniejszym czasie) jest dostępne jako usługa warsztatowa.